Game of Thrones Benioff Weiss

Column: gaan de makers van Game of Thrones weer de mist in?

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

Het nieuwe project van David Benioff en D.B. Weiss kreeg direct veel kritiek.

Vorige week maakte Netflix bekend dat David Benioff en D.B. Weiss – de makers van Game of Thrones – samen met Alexander Woo (The Terror) de sciencefiction-boeken The Three-Body Problem gaan bewerken tot een televisieserie. Het door de Chinese auteur Liu Cixin geschreven drieluik over een aanstaande invasie van de aarde door een nabijgelegen zonnestelsel schijnt nogal complex te zijn en dus verbaasde het me geenszins dat er op sociale media meteen kritiek verscheen. Dat begon in mijn timeline met televisiejournalist van The New York Times James Poniewozik, die zich afvroeg of de twee Amerikanen wel in staat zijn om de culturele verschillen tussen Amerika en China te overbruggen.

Dat is natuurlijk een volstrekt valide vraag, die later nog eens werd benadrukt door Chinees-Amerikaanse schrijvers. Want iedereen die Game of Thrones volgde zag waar het misging. Toen de boeken van George R.R. Martin eenmaal op waren ging het bergafwaarts met de televisiereeks. Terwijl eerdere seizoenen nog konden leunen op de diepzinnigheid en gelaagdheid van Martins schrijfsels, moesten Benioff en Weiss nu zelf aan de bak; een bevredigend slotstuk bedenken. Daar slaagden ze evenwel niet in, met een petitie tot gevolg: kabelzender HBO zou het duo moeten ontslaan en het einde herschrijven. Ook stelden sommige critici dat het dubieus was dat de twee zo’n grote verantwoordelijkheid mochten dragen gezien hun geringe ervaring op het gebied van showrunner.

Het is niet de eerste keer dat Benioff en Weiss op negatieve wijze in het nieuws verschijnen. In 2017 kondigden de scenaristen aan dat ze een televisiedrama zouden maken met de titel Confederate, over een Amerika waarin de burgeroorlog nooit werd gewonnen door de yankees. Oftewel: een Amerika waar slavernij nog bestaat. Dat schoot natuurlijk bij menig televisieliefhebber in het verkeerde keelgat. Ook ik vond het bespottelijk om omwille van een perverse fantasie zwarte acteurs te casten die in een parallelle wereld in het heden moeten acteren hoe het is om het bezit te zijn van een ander.

Kijk, het is niet dat zo’n serie niet gemaakt mag worden – hij werd gelukkig geannuleerd - maar dan moet je ook niet raar opkijken als er niemand naar kijkt. Bovendien zeggen de carrièrekeuzes van Benioff en Weiss misschien ook wel iets over hun gebrek aan tact. Of misschien zijn ze gewoon naïef? In ieder geval hebben ze nu weer een aantal boeken waar ze zich in kunnen vastbijten, zodat originele ideeën niet uit hun eigen koker hoeven te komen.

Ik vind het toch wel opzienbarend. Want was het succes van Game of Thrones nu dankzij Martin? Of dankzij Benioff en Weiss? Ik ben geneigd het eerste te stellen. Ik geloof niet dat de twee, ook niet samen met Alexander Woo, nog hoge ogen gaan gooien. In die zin is het nieuws van vorige week exemplarisch voor hoe sommige witte mannen in Hollywood grote klussen krijgen aangeboden zonder dat ze er echt iets wezenlijks voor hebben moeten doen. Dat dit privilege tegenwoordig steeds meer weerstand oproept lijkt me een goed teken; dat er we in veranderende tijden leven; dat we alles niet zomaar voor lief moeten nemen.

Lees ook