Bioscooppremière: The Wife

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

Zeer vakkundig geacteerd vrouw-man drama gaat gebukt onder het weinig verrassende verhaal.

Het is een vermoeiend cliché, misschien vooral omdat er zoveel waarheid in zit: de mannelijke, geniale kunstenaar die de critici en intellectuele elite in vervoering brengt en tegelijkertijd een ijdele, overspelige zak is. Een narcist die zich alle aandacht als vanzelfsprekend laat welgevallen en die zijn vrouw, aan wie hij ongeveer alles te danken heeft en die hem telkens behoedt voor de gevolgen van zijn wangedrag, decennia lang bedriegt met de adorerende meisjes die voor hem in zwijm vallen. Enter Joe Castleman, de Amerikaanse schrijver die aan het begin van The Wife te horen krijgt dat het Nobel comité te Stockholm het heeft behaagd hem de Nobelprijs voor de literatuur toe te kennen, wegens zijn verpletterend, geweldige oeuvre en onvergelijkbare bijdrage aan de wereldliteratuur, vooral met zijn meesterwerk De Walnoot. Daar wil je wel voor wakker worden gebeld, zoals in het begin van The Wife gebeurt, en Joe (Jonathan Pryce, The man who killed Don Quixote) en zijn vrouw Joan (Glenn Close, What happened to Monday, talloze andere films en series) staan na dit telefoontje te dansen op hun bed. Vreugde alom, maar schijn bedriegt.

Wat al snel duidelijk wordt, via Joe's interacties tussen hem en zijn vrouw Joan, zijn zoon David (Max Irons, Condor) en de opdringerige biograaf Nathaniel (Christian Slater, Mr. Robot), is dat deze schrijver wel ongebruikelijk veel te danken heeft aan zijn vrouw. In de jaren zestig, toen Joan (net als de meisjes met wie hij haar later zou bedriegen) als een blok voor hem viel en hij zijn vrouw voor haar verliet, was ook Joan een schrijver. En een goede ook: Joe en Joan schreven als dollen en hielpen elkaar waar ze konden. Toen zijn schrijverscarrière een vlucht nam, liet zij haar eigen ambities in die richting varen en legde ze de pen neer. Of toch niet? Bij de zoon, de biograaf en de kijker naar The Wife rijzen vragen over hoeveel Joan nou eigenlijk precies heeft bijgedragen aan Joe's boeken, en over hoeveel hijzelf heeft bijgedragen. Een kwestie die absurd pikant wordt als het echtpaar, met hun zoon en de lastige, opdringerige biograaf, afreist naar Stockholm om daar de meest prestigieuze literaire prijs ter wereld in ontvangst te nemen.

Je hoeft geen geoefende kijker - of lezer, want The Wife is gebaseerd op de gelijknamige bestseller - te zijn om te raden welke kant dit opgaat. Het is niet de vraag of maar hoezeer Joe door de mand gaat vallen. In kleine details is The Wife vermakelijk - Joe probeert al zijn hele leven lang vrouwen te versieren door ze een gesigneerde walnoot toe te stoppen en de beleefde Zweden zorgen vaak voor wat comic relief - en Jonathan Pryce en vooral Glenn Close zijn voortreffelijk, maar het verhaal lijdt aan een grote voorspelbaarheid en overbekendheid. Dat intellectuelen net zulke huichelaars kunnen zijn als eenieder en dat vrouwen lang - en nog steeds, maar The Wife speelt in de jaren negentig toen het nog een tikje erger was — op de achtergrond staan en als partners en vooral als kunstenaars vaak niet serieus worden genomen, is niets nieuws. Ondanks het uitstekende acteerwerk (prijzen zijn zeker niet uitgesloten), de fijne art direction en het dito camerawerk is The Wife een beetje erg braaf en weinig verrassend. Pas in de climax, als Joan van Joe eist dat hij haar in zijn dankrede niet zal neerzetten als zijn zichzelf wegcijferende vrouw en hij dit toch doet, ontploft de situatie en spettert de film wanneer Joan eindelijk haar ware rol opeist. En zichzelf vervolgens toch weer wegcijfert, uiteindelijk. The Wife is een kundig gemaakt, soms grappig en af en toe beklemmend drama, waar echter veel meer in had gezeten. Maar ironisch genoeg werden de film en regisseur Björn Runge (Happy End) uiteraard gegijzeld door het bronmateriaal: een boek.

Je cookie-instellingen zorgen ervoor dat je dit deel van de website niet kunt zien.

Wijzig hier je cookie-instellingen

The Wife draait vanaf 22 november in de bioscoop

Lees ook