Bioscooppremière: The Sisters Brothers

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

De bekvechtende gebroeders Eli en Charlie Sister zijn de meest sympathieke huurmoordenaars uit de recente filmgeschiedenis in deze fijne en weemoedige western.

De band tussen twee broers is een bezit voor het leven, maar tegelijk een loden last: de prijs die ze betalen voor hun eeuwige camaraderie is een eveneens eeuwige rivaliteit. En altijd moet er eentje de wijste zijn. In het geval van Eli en Charlie Sisters is Eli (John C. Reilly, Kong: Skull Island) beslist de wijste, want Charlie (Joaquin Phoenix, You Were Never Really Here) is een ongeleid projectiel, die weliswaar goed is in zijn vak, maar ook last heeft van liederlijke en potentieel gevaarlijke uitspattingen; net als hun vader zuipt hij zich met grote regelmaat van zijn paard af. Plaats van handeling is het Wilde Westen van de VS tijdens de goudkoorts in 1851, toen iedere zichzelf respecterende Amerikaanse man met een zeef naar het westen toog om daar - vaak tevergeefs - in riviertjes naar klompjes goud te vissen.

De ingetogen apotheker Hermann Kermit Warm (Riz Ahmed, Venom) heeft dat vergeefse achter zich gelaten, want hij heeft een chemisch goedje waardoor het in een rivierbedding aanwezige goud zichzelf verraadt als je de rivier afdamt en dat spul in het water mengt. Het is makkelijk rijk worden op die manier, maar helaas heeft Warm een schuld openstaan bij de machtige commodore (bizar korte rol van Rutger Hauer, die minder dan een minuut in beeld is), die de gebroeders Sister achter hem aan stuurt, daarbij geholpen door de fijnzinnige intellectueel John Morris (Jake Gyllenhaal, Okja), die goed is in het opsporen van mensen, maar te goeiig is om ze vervolgens zelf om te leggen.

De moeizame zoektocht naar Warm, die zo'n vriendelijk mens is dat de diverse loyaliteiten van degenen die hem op de hielen zitten danig op de proef worden gesteld, leidt de hoofdpersonen in The Sisters Brothers langs de zeer fotogenieke vlaktes en bergen van Oregon naar de met goud gevulde wateren van Californië. De aard van die zoektocht en het verdienmodel van de broers, die beroepshalve zeer veel vijanden hebben gemaakt, leidt tot de nodige schotenwisselingen, maar The Sisters Brothers is geen klassieke western; het draait hier vooral om het getob en de ruzies van de twee broertjes, die zielsveel van elkaar houden, maar ook een getroebleerd familieleven met zich mee torsen en elkaar het één en ander te verwijten hebben.

Joaquin Phoenix en John C. Reilly zijn op een rustige, bijna achteloze manier zeer overtuigend als de kiftende broers en regisseur Jacques Audiard (Un Prophète, De Rouille et d’Os) stuurt het uiteindelijk tamelijk tragische verhaal met vaste hand naar het toch nog redelijk happy einde. Zo happy als je mag verwachten van twee losgeslagen huurmoordenaars. De trailer legt de nadruk op de komische en gewelddadige momenten (en slaagt erin om het klassieke jaren tachtig nummer Tainted Love aan een western te koppelen) en die zijn er ook in ruime mate. Maar het lome tempo en het bedachtzame portret van broederliefde is wat The Sisters Brothers doet uitsteken boven de meeste films in dit genre.

Je cookie-instellingen zorgen ervoor dat je dit deel van de website niet kunt zien.

Wijzig hier je cookie-instellingen

The Sisters Brothers draait vanaf 25 oktober in de bioscoop

Lees ook