Bioscooppremière: Spider-Man: Into the Spider-Verse

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

De animatie is een overdonderende artistieke prestatie, het verhaal verrassend volwassen en geestig.

Phil Lord en Christopher Miller, in 2014 de regisseurs van het onverwacht goede The Lego Movie, treden hier op als producenten en creatieve geesten en ze hebben een enorm team van klassieke- en computeranimatoren tot een absolute topprestatie opgezweept. In zekere zin is Spider-Man: Into the Spider-Verse de eerste echte Marvel-film, omdat de stijl van de oorspronkelijke comics zo briljant is vertaald naar het medium film. Een combinatie van adembenemende 3D-cgi en met de hand getekende elementen, een spetterend kleurenpalet en heel effectief gebruik van stripelementen zoals rasters, kaders en zelfs de uit goedkoop gedrukte comics bekende nét naast elkaar geprinte kleuren; het zorgt er allemaal voor dat Spider-Man: Into the Spider-Verse een vormgeving heeft die nog nooit vertoond is. Of het je gevoel voor esthetiek raakt is natuurlijk persoonlijk, maar dit is een artistieke en technische mijlpaal in de geschiedenis van animatie, die alleen al daarom een bioscoopbezoek waard is. Op televisie blijft er te weinig van over, want de 3D is hier geen gimmick, maar een essentieel onderdeel van de beleving.

Het verhaal dat in de film wordt verteld, is een nogal subversieve update van de klassieke Spider-Man mythologie. Hier is Peter Parker namelijk niet de enige die na een beet van een radioactief spinnetje superkrachten vertoont. De scholier Miles Morales, woonachtig te Brooklyn en zoon van een Afrikaans-Amerikaanse vader en Latino moeder, treft hetzelfde lot. Met dezelfde gevolgen: hij voelt zich geroepen zijn stadsgenoten met zijn superkrachten te redden van onwaarschijnlijk schurkachtige schurken, maar dient daartoe eerst zijn aangeboren schuchterheid af te werpen. Een coming-of-age verhaal dus, over een nerdy en wat verlegen, artistiekerige jongen - een talentvol 'graffiti artist' namelijk - en die thema's zijn bekend uit de eerdere live-action films over Spider-Man. Maar toch is alles net anders, want doordat het criminele genie Kingpin (stem van Liev Schreiber uit Ray Donovan) een portal tussen diverse parallelle universa heeft geschapen, loopt het universum van Miles vol met andere spiderlieden die in hun eigen universum een net iets andere geschiedenis hebben meegemaakt dan in het ons bekende. Dus komen we een net wat andere vrouwelijke Spider-Gwen tegen dan die we al kenden, plus nieuwe types als de hardboiled Spider-Noir, de anime Peni Parker en een oudere, aan lager wal geraakte en diep cynische Peter B. Parker (Jake Johnson uit New Girl), die de zeer schoorvoetende mentor van Miles wordt. Peter Porker alias Spider-Ham (John Mulaney) is een melig varkentje dat in de jaren tachtig al opdook in de Spider-Man comics en hij completeert het team, dat het met hulp van de eveneens reeds bekende Aunt May (Lily Tomlin uit Grace and Frankie) opneemt tegen Kingpin, die op letterlijk universele wraak zint na het verlies van zijn gezin.

Het verhaal dat zich ontspint is goed gedoseerd, met een mooie afwisseling van vaart en stillere en bedachtzame momenten, met bespiegelingen over hoe het is om jong, verliefd, eenzaam en vooral schromelijk overvraagd te zijn, want de immense taak die Miles door zijn superkrachten in de schoot krijgt gedumpt, gaat slecht samen met zijn huiswerk. Uiteraard komt alles een soort van goed, maar niet zonder slachtoffers en existentieel leed.

De film zit zo boordevol visuele vondsten en grappen - voor liefhebbers van old school animatie à la Looney Tunes is vooral Spider-Ham erg leuk, met zijn vallende aambeelden - dat een paar keer gaan kijken beslist een optie is. Ook de komische dialogen gaan razendsnel en het is zaak goed op te letten om de wisecracks en metahumor - zoals goedmoedige sneren naar Marvel-merchandise en Comic-Con - allemaal te kunnen volgen.

Erg fijne film kortom, en we zijn derhalve benieuwd naar The Lego Movie 2: The Second Part, ook geproduceerd en geschreven door Phil Lord en Christopher Miller. En extra benieuwd naar wat ze gemaakt zouden hebben van het wat tegenvallende Solo: A Star Wars Story, een film die ze zouden regisseren, maar waar ze vlak voor de eindstreep door Lucasfilm vanaf werden gehaald omdat hij te komisch werd.

Je cookie-instellingen zorgen ervoor dat je dit deel van de website niet kunt zien.

Wijzig hier je cookie-instellingen

Spider-Man: Into the Spider-Verse draait vanaf 20 december in de bioscoop

Lees ook