Adam Sandler: 100% Fresh: ontroerend, geestig en authentiek

· Door

Google+ Facebook Twitter WhatsApp

Sandler overtreft met zijn fijne liedjes alle verwachtingen.

Het is alweer twintig jaar geleden, sinds de laatste comedy special van Adam Sandler. Hij was destijds op 32-jarige leeftijd al een groots entertainer, en heeft sindsdien met zijn films vol flauwe puberhumor een opzienbarende colonne aan fans om hem heen verzameld. De vraag is natuurlijk: kan hij het nog? Kan hij nog optreden voor een live publiek? En ook: hoe ziet dat eruit? Welnu, 100% Fresh lijkt in de verste verte niet op Sandlers komedies. De ‘Sandman’ manifesteert zich in een ruim uur – met opnames gefilmd op een keur aan locaties – als een authentieke kleinkunstenaar pur sang.

https://www.youtube.com/watch?v=gRycjPiqiNg

Wanneer Sandler zingt, en zingen kan de beste man, dan hoor je Bob Dylan, Paul Simon en vooral Bruce Springsteen. Zijn fijne liedjes en latere volwaardige ballads, vormen het raamwerk van zijn voorstelling: ze zijn steevast de opmaat naar een paar grapjes, of een geestige observatie. Na een piano-intro van een muzikant die de komiek begeleidt op het podium, begint Sandler met een denkbeeldige anekdote over een aanrijding met een zelfrijdende auto. Tegen wie kan je dan schelden? De absurde tirade doet geleidelijk denken aan de speelfilm Christine (ook op Netflix), over een geest die bezitneemt van een auto.

Even later volgt een kleine chanson over ‘de man op het zebrapad die in slowmotion struint’ – een grote ergernis van menig automobilist. Oftewel: loop toch eens door vriend! Zo opent Sandler de avond met een wirwar aan muzikale performances en zeer humoristische alledaagse belevenissen. Zijn clous zijn briljant, en zelfs enkele foutjes – tijdens de opnames - heeft hij erin laten zitten. Want iedereen maakt fouten. Dat de komiek het evenwel niet kan laten om toch een paar grappen over testikels, vagina’s en fellatio te vertellen, is het enige smetje op 100% Fresh – die titel is natuurlijk een verwijzing naar de website Rotten Tomatoes waarop Sandlers films doorgaans een slechte beoordeling krijgen (niet Fresh maar Rotten).

Tegen het eind van de show bezingt Sandler zijn boezemvriend Chris Farley: de veel te vroeg overleden corpulente grappenmaker die hij goed leerde kennen gedurende hun periode bij Saturday Night Live. Het is hartverwarmend; hier heeft Sandler geen humor nodig. Met een ontroerende lofzang op zijn vrouw – die hij toevalligerwijs ook al twintig jaar kent – doet hij er nog een schepje bovenop. Hij is dankbaar voor haar, en dankbaar voor zijn publiek. ‘Bedankt dat jullie [eerst bedoelt hij zijn vrouw, dan het publiek’] oud met mij wilden worden.’ Hier staat een voldaan man, die met 100% Fresh alle verwachtingen overtreft.

Adam Sandler: 100% Fresh, vanaf 23 oktober 2018 op Netflix

Lees ook